


Aquabrowser, WorldCat, My Discoveries, LibraryThing, Dizzie. Het verschil? Bij de een kan je niets zelf toevoegen en bij de andere wel. De een ligt je meer dan de ander. Allemaal heel persoonlijk. Zelf vind ik de Aquabrowser zoals de Gelderse Catalogus, heel handig. Ik hoef maar een reisgids in te vullen en een naam van een land of stad, een jaartal en ik krijg wat ik zoek.
Heel af en toe werk ik in uitlening en dat heb ik dus afgelopen zaterdag ook gedaan. En natuurlijk kwam er iemand die een reisgids wilde en het was nog lastig ook om het te vinden in de Bicat Catalogus. Voor dit ding (#21)heb ik voor mezelf een reisgidsje gezocht in de Gelderse Catalogus en dat had ik toch snel voor elkaar. Zo'n wolkje is ook heel leuk. Je komt nog eens wat tegen.
Tja, en dan WorldCat. Je kijkt er in, ziet je een leuk boek en dan je krijgt de melding dat de dichtsbijzijnde bibliotheek die dat boekje heeft ± 7.300 km verderop is.
Ik ben ook helemaal niet bang dat we onszelf uit de markt werken door bijvoorbeeld My Discoveries. Het is leuk voor het publiek om er iets in te zetten maar professioneel? Nee. Ik zag zelfs iemand die de cursus 23dingen volgt en haar boeken allemaal dezelfde tag had meegegeven en wel "Anke23dingen". Was dat een grapje van haar of zou ze het makkelijk vinden om zo haar favoriete boeken terug te vinden? Ik denk dat er veel mensen zijn die niet goed labelen. En dan kan je de spreekwoordelijke speld in de hooiberg gaan zoeken. Omdat gemak nu eenmaal de mens dient denk ik dat een klant van de bibliotheek, als het even iets moeilijker wordt, altijd de hulp en de kennis van een bibliotheekmedewerker nodig heeft. Zeker de kennis, want hoe kan je anders een boek vinden voor je 14e jarige zoon die niet van lezen houdt en ook geen specifieke interesses heeft?
Ik heb het woord bibliotheek gezocht in Google afbeeldingen en kreeg 173.000 resultaten. Dit bedrijf bestaat al zolang dat ik echt niet zie dat het nu, door het digitale tijdperk ineens zal verdwijnen. Natuurlijk moeten we ons aanbod aanpassen en met de tijd meegaan. Dat is volgens mij noodzakelijk voor ieder gezond bedrijf. Zoals eerder gezegd heb ik weer eens in de uitlening gewerkt en ik was helemaal niet onder de indruk van de kennis die mensen hebben mbt het internet. En daar bedoel ik ook jongeren mee. Op dit gebied ligt toch echt terrein braak. Want wat hulp met internet kan iedereen gebruiken. Kijk maar wat wij nu allemaal leren in deze cursus. Dat weet een gemiddelde klant echt niet. En wij hebben nog maar een klein stukje gezien van wat er allemaal te vinden is op het Web.
Ik wil nog wat kwijt over de website van de Openbare Bibliotheek Amsterdam. Ik zag daarop een instructiefilmpje over het gebruik van een e-book. Dit vond ik een goed voorbeeld van een slecht instructiefilmpje. Er is nog een wereld te ontdekken voor de maker van dit filmpje. Trouwens, e-books kunnen ook heel vervelend zijn. Vorig jaar kwam ik terug uit San Francisco (aardige biblitheek hebben ze daar) en op de terugreis, terwijl iedereen wat wilde slapen en alle lichten in het viegtuig uit waren, was er een meneer die schuin voor mij zat en een e-book las. En dat geeft veel licht! Hij kon goed lezen en ik deed geen oog dicht. Wekenlang heb ik last gehad van een jetlag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten